Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 20 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Studium chování plastického maziva v hladovějícím elastohydrodynamicky mazaném kontaktu
Kuňák, Jiří ; Hartl, Martin (oponent) ; Svoboda, Petr (vedoucí práce)
Tato diplomová práce je experimentální studií plastických maziv v hladovějícím elastohydrodynamicky mazaném (EHD) kontaktu. Tloušťka mazacího filmu je měřena pomocí experimentálního tribometru ložiskového kontaktu s využitím optické interferometrie a vysokorychlostní kamery. Experiment je zaměřen na studium vlivu počtu valivých elementů a porovnání výsledků získaných na jednokontaktním tribometru a na modelu reálného ložiska.
Návrh systému pro testování valivých ložisek s proměnnými parametry mazání
Škoviera, Jozef ; Čermák, Jan (oponent) ; Omasta, Milan (vedoucí práce)
Predložená diplomová práca sa zaoberá návrhom systému pre testovanie valivých ložísk, ktorý umožňuje zmeny parametrov mazania (napr. zmena domazávacieho intervalu). V práci sa čitateľ najskôr oboznámi z významom mazania valivých ložísk, z možnosťami prívodu maziva do ložiska (konkrétne zamerané na prívod plastického maziva) a možnosťami riadenia dávkovania. Následne je v práci popísaný súčasný stav experimentálnych staníc pre testovanie valivých ložísk, ktorými disponuje Ústav konstruování. V závere prehľadu súčasného stavu poznania je taktiež spomenutá možnosť urýchlenia únavových testov. V ďalšej časti práce autor popisuje vlastné riešenie. Výsledkom sú konštrukčné úpravy experimentálnej stanice (pre možnosť domazávania plastickým mazivom), vytvorenie platformy pre riadenie mazania a vytvorenie základného programu. Súčasťou práce sú taktiež overovacie experimenty a výkresová dokumentácia.
Study of Correlation between Grease Film Formations and Mechanical Losses on Various Surfaces
Sakai, Kazumi ; Glovnea, Romeo (oponent) ; Gonçalves, David (oponent) ; Křupka, Ivan (vedoucí práce)
In this dissertation thesis, radial ball bearing torque tendency was evaluated with Li type greases, considering base oil and thickener dependence. Analyses of the reason why each grease formulation provides the different bearing torque were conducted considering comprehensive grease properties, such as rheological parameter and thickener structure and friction and film thickness behaviors of EHL films. Observation of EHL film thickness measured by colorimetric interferometry has enabled detailed insight into the behavior of grease within smooth and dented surfaces. Investigating grease film thickness behaviors on non-smooth surfaces and discussing the influence on the bearing torque were novel approaches in this field. It was found that the film thickness behaviors seem to have a relationship with bearing torque at low rotation speeds and the yield stress and traction behaviors correlated with the bearing torque values at high rotation speed conditions. It was observed that the grease thickener entrainments to the contact areas influence on the film thickness at low speed and track pattern formations at the downstream of the contact areas, and starvation behaviors. The reason of the thickener entrainments exists on the chemical structure of thickeners. The high polarity of the hydroxyl group of the thickener promotes the entrainments to the contact surfaces. On the dented surfaces, the grease with the highest polarity showed the frequent entrainments to the dent areas. The obtained findings could be significant knowledge for the development of advanced greases featuring energy-saving performance of machine parts.
Vliv stárnutí plastického maziva na jeho chování v blízkém okolí elastohydrodynamického kontaktu
Navrátil, Marek ; Dzimko, Marián (oponent) ; Košťál, David (vedoucí práce)
Cílem diplomové práce je popsat rozdíly v chování plastického maziva podle stáří. Pro pozorování maziva v okolí kontaktu po zastavení je použita optická fluorescence, což umožňuje měřit tloušťku maziva i v případě nesouvislé, přerušené vrstvy maziva. Zkoumána jsou nová plastická maziva a jejich protějšky stárnuté v ložiscích. Jedno mazivo bylo stárnuto plánovanou dobu 1 000 hodin, ale u zbývajících dvou byl provoz ukončen předčasně po přibližně 900 hodinách. Bylo prozkoumáno několik potenciálních projevů stáří ovlivňujících během provozu mazivo a byla nalezena korelace mezi chováním maziva a jeho kontaminací. Míra kontaminace byla v pozorovaných vzorcích identifikována jako hlavní příčina nedostatku maziva v kontaktu, což je jedna z příčin selhání mazivového filmu. Výsledky přispívají k porozumění komplexní problematiky mazání plastickými mazivy, jež není uspokojivě popsáno.
Přehled typů plastických maziv
Mauer, Jindřich ; Ficza, Ildikó (oponent) ; Košťál, David (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce poskytuje základní rozdělení plastických maziv dle různých hledisek, která se používají k mazání různých součástí. První část bakalářské práce se zabývá složením plastických maziv. Následující část popisuje výrobu plastických maziv. Další část obsahuje rozdělení plastických maziv z hlediska jejich složení. Následující část se zaměřuje na rozdělení plastických maziv z hlediska použití v praxi. Poslední část bakalářské práce se zabírá transmisní elektronovou mikroskopií, díky této metodě je možné zkoumat strukturu plastických maziv.
Konstrukce adaptivního stírače kapaliny
Novotný, Antonín ; Nečas, David (oponent) ; Košťál, David (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá konstrukčním návrhem adaptivního stírače kapaliny, který je doplňkem laboratorního zařízení. Laboratorní zařízení slouží ke studiu tloušťky mazací vrstvy a třecí síly v kontaktu. Účelem adaptivního stírače je odstranění maximálního množství kapaliny z pohybujícího se rovinného disku nebo vytvoření rovnoměrného filmu ve valivé dráze po celém obvodu disku. Mezi nejvíce ovlivnitelné vlastnosti se řadí geometrie stěrky, rovnoměrné přitlačení a kopírování házení disku. Práce obsahuje konstrukční zprávu, výkresy součástí, výkresy sestavy a 3D model.
Experimentální pozorování migrace plastického maziva v simulátoru valivého ložiska
Palán, Miroslav ; Okál, Michal (oponent) ; Košťál, David (vedoucí práce)
Bakalářská práce využívá možnost fluorescenční mikroskopie k separátnímu pozorování složek plastického maziva v simulátoru valivého ložiska. Simulátor ložiska je v konfiguraci ball-on-disk, kde se místo disku použil tvrzený skleněný vnější kroužek. Ten v tomto provedení umožnuje nahlédnutí do jinak nepřístupných míst ocelového ložiska. Pozorováním jednotlivých složek plastického maziva, pomocí speciálních umělých fluorescenčních barviv přidaných do struktury, se docílilo poznání, že lze touto metodou fluorescenční mikroskopie pozorovat plastická maziva, kde toto tvrzení zkoumané vzorky prokázaly.
Studium chování plastických maziv ve valivých ložiscích
Kroupa, Jiří ; Čermák, Jan (oponent) ; Frýza, Josef (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá analýzou mazacího filmu v kontaktech simulovaného axiálního kuličkového ložiska mazaného plastickým mazivem a srovnání tloušťky tohoto filmu s výsledky z jednokontaktního simulátoru typu ball-on-disc. Dle současného stavu poznání jsou tyto simulátory nejpoužívanějším typem aparatury pro popis chování maziva v EHD kontaktu. Zanedbávají však některé faktory působící v reálném ložisku, jako je přítomnost klece, spin a počet valivých elementů nebo geometrie kontaktní oblasti. Je tedy zapotřebí stanovit míru korespondence těchto výsledků s chováním maziva v ložisku. Za tímto účelem jsou provedena měření na unikátní aparatuře simulovaného axiálního ložiska. Efekt jednotlivých faktorů na tloušťku filmu je vyhodnocen pomocí metody Factorial design. Je zjištěna velká odlišnost výsledků získaných na jednotlivých simulátorech, a to zejména v oblasti tendence kontaktů ke hladovění. Z výsledků vyplývá nutnost orientace výzkumu v oblasti mazání ložisek na podmínky co nejbližší reálnému ložisku.
Experimentální studium mazání okolku kolejových vozidel
Frýza, Josef ; Dzimko, Marián (oponent) ; Omasta, Milan (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá experimentálním studiem vlivu provozních podmínek na tribologické aspekty kontaktu okolku železničního kola a kolejnice. Kontakt okolku nastává při průjezdu vozu traťovým obloukem a dochází v něm k těžkému až katastrofickému režimu opotřebení. Pro efektivní redukci opotřebení je důležité aplikovat do kontaktu vhodné množství maziva ve správných intervalech. Problematika je v této práci komplexně studována s použitím tří laboratorních zařízení a šesti metod, které jsou teoreticky i experimentálně porovnány. Hodnoceno je tření, opotřebení, distribuce a tloušťka maziv za rozdílných kontaktních podmínek. Zjištěné množství a interval aplikace maziva eliminují vývoj zadírání při nízké spotřebě maziva. Pochopení mechanizmů probíhajících v kontaktu kola a kolejnice napomáhá nejen ke snížení provozních nákladů a k lepší energetické účinnosti pohybu vozidla na trati, ale je podstatou i pro bezpečný, spolehlivý a ekologický provoz kolejové dopravy.
Distribuce plastického maziva ve valivém ložisku
Hynek, Jakub ; Čermák, Jan (oponent) ; Šperka, Petr (vedoucí práce)
Práce se zabývá problematiku distribuce plastického maziva ve valivém ložisku. U takto mazaných ložisek dochází často k problému hladovění, kdy kontaktní oblast není dostatečně zásobována mazivem, což vede k selhání ložiska. Obecně se tedy jedná se o velmi komplexní a obsáhlé téma. Konkrétně bylo řešeno popsání vlivu vybraných parametrů na distribuci plastického maziva ve valivém ložisku. Vyhodnocení probíhalo na kontaktních površích vnitřního a vnějšího kroužku a kuličkách ložiska. Vyhodnocována byly průměrná tloušťka filmu ve vybraných oblastech v místě kontaktu a před ním. Metodou pro pozorování byla fluorescenční mikroskopie. V práci jsou popsány vlivy procentuální náplně ložiska mazivem, frekvence otáčení, materiálu a konstrukce klece na distribuci a rozložení maziva na površích ložiska. Výsledkem jsou informace o rozložení maziva na drahách a kuličkách ložiska a jejich blízkém okolí. Bylo ukázáno, že použitý nový experimentální přístup, umožňuje hodnotit množství maziva dostupného pro mazání ložiska v reálné konfiguraci.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 20 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.